Бюджет 2018. Нові виклики та загрози

Департамент фінансів Житомирської ОДА 15 листопада 2017 року  провів чергову змістовну нараду з приводу  формування бюджету на 2018 рік. На засіданні було озвучено ряд значимих повідомлень, які слід використовувати при провадженні бюджетної політики в Баранівській міській ОТГ.  

В умовах розбудови нової системи  бюджетних відносин питання  недостатності залишаються на  тому ж рівні актуальності, що й останні 20 років. Стабілізаційна дотація, як інструмент вирівнювання диспропорції між доходами й видатками, залишатиметься і у 2018 році. Проте, у попередні періоди (2015, 2016 рр.) такий вид трансферту не доводилося очікувати так довго.

Перші транші стабілізаційної дотації Баранівка отримувала починаючи з вересня. Нині на порозі грудень, - а стабілізаційної дотації досі немає навіть в області. При тому, що недостатність за галузями освіти та медицини упродовж року покривалась власним коштом громади (значення при формуванні бюджету + перевиконання) у загальному на 8274,9 тис. грн. - заробітну плату  освітянам (окрім педпрацівників) та медикам у грудні платити буде нічим. Держава таки покладається на нас  у своєму баченні економії коштів дотації.

Жваве обговорення викликав ряд інших «меседжів», як от:
-    отримання у 2018 році  субвенції на ремонт доріг у сумі 678,0 млн. грн. на область (розподіл відсутній);
-    спрямування 1 млрд. грн. з державного бюджету на розвиток сільської медицини;
-    право розподілу додаткової дотації (енергоносії освіти та медицини) – прерогатива обласної державної адміністрації у визначеному ОДА порядку:
-    отримання обласною радою додаткового навантаження у вигляді  130,0 млн. грн. видатків на фінансування вищих  учбових закладів 1-2 рівня акредитації;
-    збереження норми щодо зарахування 13,44 % акцизів з пального до місцевих бюджетів;
-    передбачення субвенції на «Нову українську школу» -1,4 млрд. грн.;
-    покращення умов оплати праці педагогічних працівників (+25%);
-    відтермінування  передачі на місцеві бюджети оплати пільг на ЖКП;
-    передбачення  фінпідтримки громадам - 10,0 млрд. грн. (8,1- ДФРР та 1,9 - інфраструктура громад);
-    субвенція на розвиток сільської медицини - 1,0 млрд. грн.;
-    надання медичної субвенції лише на вторинний, третинний та екстрений рівень (первинка йтиме окремою програмою в рамках реформи);
-    платники єдиного податку 4-ї групи віддаватимуть 100% сплати до місцевих бюджетів.
      

Наші очікування легкого бюджетування наразі не будуть виправдані. Доведеться невтомно працювати над наповненням дохідної частини бюджету та проводити оптимізацію штатів. Адже  обсяг освітньої субвенції  розраховано на основі нової формули, виходячи з розрахункової кількості ставок  педагогічних працівників, визначеної на  підставі навчального навантаження та нормативної наповнюваності класів. А відтак, напрямком розбудови громади  слід визначити  конструктивний діалог між  платниками податків, виконавчим апаратом ради, асоціацією міст України (членом правління якої є міський голова Анатолій Душко) та головними розпорядниками коштів. Результатом діалогу стане  ні що інше, як  доцільна оптимізація, - паралельна досягненню цілей.

Начальник управління фінансів Олена Дем’янюк

Друк E-mail