Міський голова взяв участь у Х Щорічній конференції малих міст

Опубліковано у Архів новин

2-3 липня 2015 року міський голова Анатолій Олександрович Душко взяв участь у Х Щорічній конференції малих міст України, яка проходила в смт.Козин Київської області. Головна мета даного заходу – надання інформаційної допомоги органам місцевого самоврядування у формуванні спроможних громад, їх економічного, фінансового та адміністративного потенціалу.  

У перший день конференції відбулися ряд панельних дискусій на теми: «Місцеві вибори. Коли, на якій основі, на який термін?», «Міста районного значення. Що робити з 1 січня 2016 року?», «Реформа місцевого самоврядування та адміністративно-територіального устрою. Що робити після 25 жовтня 2015 року?», «Формуємо спроможні громади. Роль громадянського суспільства». У дискусії з питань реформи місцевого самоврядування, модератором якої був голова Національного агентства України з питань державної служби Костянтин Ващенко, узяв участь Анатолій Душко.

Міський голова Баранівки акцентував увагу на тому, що бюджети малих міст, сіл і селищ усе ще не мають достатніх фінансових та інших ресурсів для здійснення власних і делегованих повноважень, незважаючи на те, що з уст високопосадовців постійно лунають гучні заяви про те, що місцеві територіальні громади вже одержали величезні кошти й широкі повноваження в процесі децентралізації. Навпаки, як зазначив Анатолій Олександрович, після внесення змін до Бюджетного кодексу України, що набули чинності з 1 січня 2015 року, бюджети малих міст, сіл та селищ були автоматично позбавлені надходжень податку з доходів фізичних осіб (наприклад, тільки місто Баранівка втратило 2,8млн.грн. ПДФО), який упродовж багатьох років був бюджетоутворюючим. Крім того, місцеві бюджети зазначених громад втратили й бюджет розвитку, основу якого складали надходження єдиного податку. З січня 2015 року цей податок спрямовується до загального фонду (певно, з метою закрити «прогалину», спричинену вилученням ПДФО). Як результат – міста районного значення, села й селища фактично позбавлені можливості ремонтувати дороги, здійснювати будівництво й реконструкцію об’єктів комунальної власності, поповнювати статутний фонд комунальних підприємств тощо. Тож на даний час у ході впровадження реформ певним чином покращилося тільки становище міст обласного підпорядкування, які й до цього мали більш-менш достатні ресурси й повноваження. Невеликі ж територіальні громади (міста районного значення, села й селища) у ході реформи втратили як ресурси (у вигляді надходжень ПДФО), так і повноваження (зокрема, щодо управління закладами дошкільної й позашкільної освіти, культури, оскільки ці повноваження делегували для цих громад лише на період 2015 року).     

«Червоною ниткою» крізь канву тематичних дискусій проходило також питання добровільного об’єднання територіальних громад. При цьому учасники конференції констатували, що основні результати реформи місцевого самоврядування повинні відбуватися саме на рівні міст районного значення та селищ-райцентрів, які нині складають каркас адміністративно-територіального устрою країни, а в перспективі стовідсотково стануть центрами об’єднаних громад. Фактично райцентри вже сьогодні надають послуги жителям сусідніх населених пунктів, працевлаштовують сільське населення, але не отримують для цього відповідних ресурсів.

У ході другого дня конференції її учасники мали змогу ознайомитися з презентацією програмного забезпечення системи підвищення ефективності управління послугами, розробленого АММУ в рамках Програми Ради Європи «Посилення інституційної спроможності органів місцевого самоврядування в Україні», та з презентацією енергозберігаючих й енергоефективних технологій для міського господарства.

Насамкінець представники малих міст прийняли резолюцію, у якій, зокрема, підтримали законопроект про внесення змін до Конституції України в частині децентралізації влади та реформування місцевого самоврядування, запропонували внести ряд змін до законодавства про місцеві вибори (серед них: проводити вибори  депутатів сільських, селищних, міських рад (в т.ч. об’єднаних громад) з чисельністю виборців до 90 тисяч за мажоритарною системою; надати право сільським, селищним, міським головам бути депутатами районної, обласної ради (тобто мати інший представницький мандат) та до Закону України «Про добровільне об’єднання громад» (в частині надання статусу об’єднаних громад тим громадам, які об’єдналися частково), а також звернутися до Верховної Ради України з пропозицією провести парламентські слухання, на яких заслухати питання про хід проведення реформи місцевого самоврядування на рівні міст районного значення.

Отже, у ході конференції присутні на ній делегати малих міст виробили спільне бачення та узгодили план подальших дій для ефективного впровадження реформи місцевого самоврядування. Сподіваємося, що цей план дій підтримають органи державної влади найвищого рівня, і в результаті реформ громади малих міст матимуть достатній фінансовий ресурс та відповідні повноваження. 

    

Друк